Python: Урок 2. Знайомство з мовою середовищем програмування

Історія

Мова програмування Python була створена приблизно в 1991 році голландцем Гвідо ван Россумом. Своє ім'я  Python (Пайтон)  отримав від назви телесеріалу (“Monty Python”), а не плазуна.

Після того, як Россум розробив мову, він виклав її в Інтернет, де вже ціле співтовариство програмістів приєдналося до її поліпшення. Python активно вдосконалюється і в даний час. Часто виходять його нові версії. Офіційний сайт http://python.org.

З появою версії 3.0 розвиток Python як би пішов в двох напрямках: одночасно розвиваються і 2-га і 3-я версії Python.

Ми будемо вивчати 3-ю версію Python. Хоча на даному етапі вивчення мови різниця між 2 та 3 версіями практично не відчутна (окрім правил написання команд print() та input(), про що буде повідомлено нижче).


Особливості

Python  інтерпретована мова програмування: вихідний код частинами перетворюється в машинний в процесі виконання спеціальною програмою - інтерпретатором.

Python характеризується ясним синтаксисом. Читати код на цій мові програмування досить легко, тому що в ньому мало допоміжних елементів, а правила мови змушують програмістів робити відступи. Зрозуміло, що добре оформлений текст з малою кількістю відволікаючих елементів читати і розуміти легше.

Python - це повноцінна, можна сказати універсальна, мова програмування. Він підтримує об'єктно-орієнтоване програмування (насправді вона і розроблявся як об'єктно-орієнтована мова).

Також Python поширюється вільно на підставі ліцензії GNU General Public License.

Дзен Пітона

Якщо інтерпретатору Пітона дати команду import this (імпортувати "сам об'єкт"), то виведеться так званий "Дзен Пітона", який ілюструє ідеологію і особливості даної мови. Глибоке розуміння цього дзену приходить тим, хто зможе освоїти мову Python в повній мірі і отримає досвід практичного програмування.

ФразаПереклад
2. Explicit is better than implicit.Просте краще за складне.
4. Complex is better than complicated.Складне краще за ускладнене.
5. Flat is better than nested.Плоске краще ніж вкладене.
6. Sparse is better than dense.Розріджене краще ніж щільне.
7. Readability counts.Читабельність важлива.
8. Special cases aren't special enough to break the rules.Виняткові випадки не настільки важливі, щоб порушувати правила.
9. Although practicality beats purity.Однак практичність важливіша за чистоту.
10. Errors should never pass silently.Помилки ніколи не повинні замовчуватися.
11. Unless explicitly silenced.За винятком замовчування, яке задано спеціально.
12. In the face of ambiguity, refuse the temptation to guess.У випадку неоднозначності не піддавайтеся спокусі вгадати.
13. There should be one — and preferably only one — obvious way to do it.Повинен існувати один — і, бажано, тільки один — очевидний спосіб зробити це.
14. Although that way may not be obvious at first unless you're Dutch.Хоча він може бути з першого погляду не очевидний, якщо ти не голландець.
15. Now is better than never.Зараз краще, ніж ніколи.
16. Although never is often better than * Right * now.Проте, ніколи частіше краще, ніж прямо зараз.
17. If the implementation is hard to explain, it's a bad idea.Якщо реалізацію складно пояснити — це погана ідея.
18. If the implementation is easy to explain, it may be a good idea.Якщо реалізацію легко пояснити — це може бути хороша ідея.
19. Namespaces are one honking great idea — Let's do more of those!Простори назв — прекрасна ідея, давайте робити їх більше!

Як писати програми

Необхідне програмне забезпечення:

  • Сам інтерпретатор з інтерактивною оболонкою IDLE. Його можна взяти тут (http://python.org/download/). Існують версії для Linux, Windows, MacOS.
  • Середовище розробки. Воно для початку необов'язкове, те що йде в дистрибутиві підійде новачкові, але для серйозних проектів потрібно щось серйозніше. Для Windows, наприклад, можна використовувати чудовий легкий Thonny або PyScripter, для Linux - Komodo IDE.

Інтерактивний режим

Для початку попрацюємо в інтерактивні оболочці IDLE. Просто запустіть дистрибутив (перед цим, звичайно, його треба закачати та інсталювати). Запрошення введення не змусить себе довго чекати, воно виглядає так:

>>>

В основному інтерпретатор виконує команди порядково: пишеш рядок, натискаєш Enter, інтерпретатор виконує її, спостерігаєш результат.

Це дуже зручно, коли людина тільки вивчає програмування або тестує якусь невелику частину коду. Адже якщо працювати на компільованій мові, то довелося б спочатку написати код на вихідній мові програмування, потім скомпілювати і вже потім запустити виконуваний файл на виконання.

Примітка: Працювати в інтерактивному режимі в ОС Linux можна не лише в оболочці IDLE але й безпосередньо в консолі. Для цього слід виконати команду python. Запуститься інтерпретатор, де спочатку виведеться інформація про інтерпретатор. Далі, послідує запрошення до вводу (>>>). Хоча працювати в інтерактивній оболочці IDLE зручніше, так як там є підсвічування синтаксису (залежно від значення синтаксичної одиниці вона виділяється певним кольором) і спливаючі підказки.

Оскільки ніяких команд ми поки не знаємо, то будемо використовувати Python як калькулятор (можливості мови це дозволяють). Пишемо вираз, натискаємо Enter і отримуємо результат:

>>>2+57
>>>3*(5-8)
-9
>>>2.4+3.0/2
3.9

Прокручувати список раніше введених команд можна за допомогою комбінацій Alt+N, Alt+P.

Створення скриптів

Незважаючи на зручності інтерактивного режиму роботи при написанні програм на Python, зазвичай потрібно зберігати вихідний програмний код для подальшого використання. У такому випадку підготовлюються файли, які передаються потім інтерпретатору на виконання. По відношенню до інтерпретованих мов програмування часто вихідний код називають скриптом. Файли з кодом на Python зазвичай мають розширення py.

Підготувати скрипти можна в тому ж середовищі IDLE. Для цього, після запуску програми в меню слід вибрати команду File → New Window (Crtl + N), відкриється нове вікно. Потім бажано відразу зберегти файл (не забуваємо про розширення py). Після того як код буде підготовлений, знову збережіть файл (щоб оновити збереження). Ну і нарешті, можна запустити скрипт, виконавши команду меню Run → Run Module (F5). Після цього в першому вікні з'явиться результат виконання коду. (Примітка: якщо набирати код, не зберігши спочатку файл, то підсвічування синтаксису буде відсутнє.)

Підготуйте скрипт (з прикладами). Запустіть його на виконання.

Насправді скрипти можна готувати в будь-якому текстовому редакторі (бажано, щоб він підтримував підсвічування синтаксису мови Python). Крім того, існують спеціальні програми для розробки.

Запускати підготовлені файли можна не тільки в IDLE, але і в консолі (для Linux) за допомогою команди

python адреса/ім'я_файлу

У консолі передайте інтерпретатору Пітона на виконання підготовлений файл.

Крім того, існує можливість налаштувати виконання скриптів за допомогою подвійного кліка по файлу (в Windows дана можливість присутня від початку).

Зміст курсу

Вступ
Урок 1. Історія мов програмування. Компіляція та інтерпретація
Урок 2. Знайомство з Python і середовищами програмування
Урок 3. Типи даних в програмуванні. Визначення змінної
Урок 4. Логічні вирази
Урок 5. Умовний оператор. Інструкція if
Урок 6. Множинне розгалуження
Урок 7. Цикл while
Урок 8. Введення даних з клавіатури
Урок 9. Рядки як послідовності символів
Урок 10. Списки - змінювані послідовності
Урок 11. Cловники
Урок 12. Цикл for
Урок 13. Функції
Урок 14. Параметри і аргументи функцій. Локальні та глобальні змінні
Урок 15. Перевірочна робота з основ програмування на Python

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Азбука Морзе Українською

Python: Урок 4. Логічні вирази

Python: Урок 3. Типи даних в програмуванні. Визначення змінної